„Chcemy lepszego świata dla swoich córek, przyjaciółek, matek, partnerek – i dla siebie”. Przyłącz się do kampanii

Właśnie wystartowała kampania fundraisingowa „Chcę dla niej lepszego świata“, przygotowana przez Fundusz Feministyczny. Jest ona skierowana do kobiet, stworzona przez kobiety, a jej cel to pozyskiwanie środków na wspieranie kobiet, od najmłodszej do najstarszej. Kampania ta jest pod wieloma względami pierwsza i wyjątkowa.

Kobiety w centrum

Zacznijmy od tematu: ta kampania jest o feminizmie i kobiecej solidarności. Pokazujemy, że wiele z nas w Polsce łączy wspólny cel, że zależy nam bardzo na sprawach zupełnie podstawowych i że wspólnie, odpowiedzialnie myślimy o przyszłości. Chcemy lepszego świata dla kobiet i dziewczynek, bez względu na to, kim są, gdzie mieszkają, co robią… [Justyna Frydrych, współzałożycielka Funduszu]

Naszym celem jest dotarcie do tych odbiorczyń, dla których kobiety i dziewczynki są ważne. Mówimy do tych, które nie są obojętne na nierówność, wykluczenie, dyskryminację czy przemoc – bez względu na to, czy sprawa dotyczy ich córki, matki, koleżanki czy uchodźczyni mieszkającej w Polsce.

To pierwsze takie działanie budujące polską feministyczną filantropię, kobiece wsparcie i wspólnotę.

Kobieca filantropia po polsku

W kampanii odwołujemy się do takich wartości, jak poczucie wspólnoty i siostrzeństwo, odpowiedzialność za inne kobiety, za to, w jakim świecie żyją. Krótko mówiąc – opieramy się na feministycznej filantropii.

Co oznacza kobieca filantropia? To, że, na co dzień i od święta, kobiety mogą i chcą się wspierać, wzajemnie się wzmacniać. W Polsce, zwłaszcza obecnej, kobiece i feministyczne organizacje oraz grupy nieformalne są właściwie odcięte od środków publicznych. Feministyczna filantropia jest na to najbardziej oczywistą odpowiedzią. Ona daje kobietom sprawczość, bo jest oparta na naszych własnych decyzjach, na naszej samodzielności. Kobiety mogą podjąć decyzję o wspieraniu innych, o zaangażowaniu się we wspólne budowanie lepszego świata – i do tego je zapraszamy!

Kampania trwa określony czas, ale to, do czego namawiamy, to filantropia regularna, która zakłada budowanie długotrwałych relacji. W takiej formie współfinansowania, gdzie zaufanie wychodzi na pierwszy plan, możemy budować stabilność i planować swoje działania w długiej perspektywie. Jest ona cechą charakterystyczną społeczeństw, gdzie filantropia jest mocno zakorzeniona. Chcemy taką jej formę promować też u nas – ze strony odbiorczyń liczymy nie na zryw, ale na świadome, regularne pomaganie, z naszej strony zapewniamy informowanie, co się udało, dzięki ich wsparciu, zrobić. [Magda Pocheć, współzałożycielka Funduszu]

Wierzymy, że takie zaangażowanie wraca do nas wszystkich. Świat, w którym np. dziewczyny i kobiety z niepełnosprawnościami będą mogły żyć pełnym, niezależnym życiem, będzie światem lepszym także dla mnie… Świat, w którym mniej dziewczynek będzie bało się iść za swoimi marzeniami i pragnieniami, będzie po prostu lepszym światem – także, dla tych, które dzieciństwo mają już za sobą.

„Mimo że nie jestem seniorką, to chcę, aby kobiety starsze ode mnie mogły robić to, co chcą, aby miały wsparcie, siłę, pieniądze na to, czego potrzebują. Nie mieszkam na wsi, ale kobiety na wsi powinny mieć dostęp do ginekologa i cytologii – tak, jak ja mam. Nie mam córki, ale obchodzi mnie świat, w których będą żyły dziewczynki, które dziś mają 4 czy 5 lat… Jestem pełnosprawna i zdrowa, ale chcę codzienności, w której kobiety z niepełnosprawnością mogą robić dokładnie to samo, co ja.” [Marta Rawłuszko, współzałożycielka Funduszu]

Kobiety twórczyniami kampanii

Wyjątkowy jest też proces pracy nad kampanią. Opiera się na współpracy kilkudziesięciu dziewcząt i kobiet, które wcześniej się nie spotkały, z których wiele wzięło udział w jej przygotowaniu „od razu czując jej sens“. Dobrym przykładem są: nasza reżyserka Monika Kmita, producentka Agnieszka Chromicka czy narratorka Magdalena Popławska oraz wszystkie aktorki – dziewczynki, dziewczyny, kobiety ze swoimi córkami i mamami, które zgodziły się w filmie wystąpić, w swoich mieszkaniach, miejscach pracy, które, jak część naszych grantobiorczyń, przyjechały na nagrania do Warszawy, bo bardzo chciały wziąć udział w tej właśnie kampanii…

Jej osią jest film, pokazujący różnorodność kobiet, ich problemów i celów. W prawie dwuminutowym manifeście, w którym występuje kilkadziesiąt dziewczynek, dziewczyn i kobiet, zobaczysz, poczujesz i usłyszysz, czego chcą, a czego nie chcą kobiety. Wśród występujących po raz pierwszy aktorek są grantobiorczynie Funduszu, studentki, twórczynie, matki, córki, wnuczki i babcie, koleżanki, osoby niesłyszące, poznane na ulicy lub w social mediach. To film nagrany przez dziewczyny nam nieznane, ale też występuje w nim parę przyjaciółek i koleżanek Funduszu, które są z nami od początku. Wszystkie je łączy jedno: chcą w pełni żyć swoim życiem i chcą tego samego dla swoich bliskich.

Wierzymy w moc twórczą i moc wsparcia kobiet. Dlatego od początku przygotowań kampanii chciałyśmy słuchać kobiet, zaprosić je do współpracy, dać im przestrzeń. Na pierwszym etapie przygotowań skorzystałyśmy z metodyki Design Thinking i przeprowadziłyśmy badania etnograficzne. Kilkanaście kilkugodzinnych wywiadów z naszymi przyszłymi odbiorczyniami dało nam ogrom materiału do inspiracji i wiele insightów. To jest kampania wszystkich w nią zaangażowanych na każdym etapie prac.[Mona Szychowiak, koordynatorka kampanii]

Fundusz Feministyczny potęguje kobiecą moc

Fundusz Feministyczny, który stoi za kampanią, istnieje od prawie dwóch lat i jest jedyną instytucją w Polsce finansującą inicjatywy tylko i wyłącznie kobiece i dziewczyńskie. W naszych konkursach na minigranty można zgłosić dowolny pomysł i otrzymać pieniądze na jego realizację. O tym, do kogo trafiają pieniądze, decydują przede wszystkim same uczestniczki konkursu. Ufamy grupom kobiecym, dziewczyńskim i feministycznym, bo to one wiedzą najlepiej, jakie działania są im potrzebne.

Jakie projekty zostały już sfinansowane? Obóz dziewczyński w Puszczy Białowieskiej, warsztaty samoobrony dla emerytek, seria filmów w Polskim Języku Migowym o prawach kobiet, zajęcia z nurkowania i jogi dla kobiet z niepełnosprawnościami, spotkania z ginekolożką dla kobiet mieszkających na wsi, pozbawionych łatwego dostępu do opieki zdrowotnej, nagranie płyty kobiecego zespołu ludowego – i wiele innych. Do tej pory Fundusz wsparł prawie 40 działań, a z 9 inicjatywami pracuje długoterminowo.

Rozpoczynającą sie dzisiaj kampanią przedstawiamy Fundusz i jego wartości kobietom w całej Polsce. I zapraszamy je do sprawienia, żeby takich działań, we wsiach, miasteczkach i miastach Polski było coraz więcej. Od kobiet dla kobiet.

Budujmy razem lepszy świat!


Kampania „Chcę dla niej lepszego świata“ trwa od 23 września do 11 października, kiedy to obchodzimy Dzień Dziewczynki. Materiały kampanijne, na czele z dwuminutowym filmem, będzie można obejrzeć, odsłuchać i przeczytać na https://femfund.pl i https://www.facebook.com/funduszfeministycznyw innych miejscach w internecie, prasie, radiu, a także w kinach studyjnych.

design & theme: www.bazingadesigns.com