Wątki lesbijskie w filmach reżyserowanych przez kobiety [162 pozycje filmowe]

Klaudia Ewelkana
Korekta: Grzegorz Stompor

Udostępnienie listy, w której próbowałam uchwycić filmy, które wyszły spod ręki reżyserek, ma na celu przyczynić się do ewentualnego zainteresowania tą tematyką kogoś, kto pokusi się o szerszy artykuł w przyszłości, w celu, przykładowo, dokonania analiz porównawczych z produkcjami mężczyzn, czy też wyciągnięcia jakichkolwiek konkluzji wynikających z ocen filmów.

35793_cLisa Cholodenko – Hight Art (Sztuka wysublimowanej fotografii)

Rzadko pisze się na temat reżyserek i ich osiągnięć w zakresie realizacji filmowych. W Polsce na temat dorobku pań reżyserujących filmy wykorzystujące motyw zaakcentowany w tytule w zasadzie nie pisze się wcale, nie licząc samego faktu wspomnienia o tym, iż kobiety takie filmy reżyserują. I jeśli na tle mężczyzn odwołujących się do przedstawiania świata heteroseksualnego ich dorobek rzeczywiście kształtuje się bardzo skromnie – w wyniku niewielkiej reprezentacji reżyserek w gronie filmowczyń/filmowców – to ich dorobek reżyserski obejmujący przedstawienie na taśmie filmowej homoseksualnej relacji kobiet wygląda już zdecydowanie lepiej. Szczególnie istotny przy tym okazuje się sposób, w jaki przedstawiają te relacje w filmie, na tle prób ukazania ich przez mężczyzn.

Artykuł ma na celu zasygnalizować skalę twórczości poprzez udostępnienie listy filmów – zapewne niekompletnej. Pozwoli ona jednak wyrobić sobie pewne wyobrażenie o reżyserskiej pracy kobiet. Może też stać się przyczynkiem do napisania bardziej wyczerpującego opracowania na ten temat.

W filmach reżyserowanych przez mężczyzn, kobiety w relacji homoseksualnej w większości przypadków traktowane są jako fetysz. Mężczyźni są na nich na tyle mocno skoncentrowani, iż często wciskają je choćby na kilka minut do swych filmowych opowieści. Szczególnie fetyszyzują relacje seksualne – kobiety muszą odegrać jakąś scenę seksu, prezentując się nago lub choćby odsłaniając piersi. W większości przypadków wątek kobiet mających się ku sobie okazuje się być dodatkiem, natomiast poświęcenie im filmu w całości jest już rzadsze.

W takich przypadkach często również „upycha” się jakiegoś mężczyznę, czyniąc jedną z bohaterek biseksualną lub też ulegającą mu, negując niejako fakt, iż jej orientacja psychoseksualna jako lesbijki winna być uszanowana i nie poddawana tego typu absurdalnym pomysłom mężczyzn, które wcześniej czy później łączą kobietę z mężczyzną.

Kiedy w końcu spróbujemy przyjrzeć się sposobom prezentowania kobiet w relacjach z innymi kobietami podejmowanym przez reżyserki, okaże się, iż starają się ujmować je najczęściej w inny sposób. Jeszcze raz potwierdza się, iż płeć osoby reżyserującej film, orientacja psychoseksualna, przekładają się na sposób widzenia filmowych bohaterek (jest tak najczęściej). To oczywiście nie powinno nas zaskakiwać, gdyż bagatelizowanie znaczenia płci i owej orientacji zazwyczaj kończy się stereotypowym postrzeganiem rzeczywistości, co przynosi negatywne skutki. Trudno w tym przypadku przebić się logice, po to aby uwidocznić różnice w podejściu i utrwalić pogląd o zachowaniach wynikających z różnych doświadczeń, gdzie wspomniane już płeć i orientacja przekładają się na zróżnicowane podejście. Dominuje tutaj oczywiście także kultura, w jakiej przychodzi funkcjonować ludziom – stąd takie, a nie inne podejście do zachowań i nazbyt częste eksponowanie homoseksualizmu kobiet w kontekście czegoś, co nieistotne.

Homoseksualizm kobiet nie jest szanowany. Traktowany jest poddańczo wizjom reżysera – mężczyzny. Choć reżyserująca biseksualna kobieta czasem także przyczynia się do nieposzanowania czegoś, w czym sama, jak przykładowi mężczyźni, nie jest osadzona w życiu ze względu na swoje preferencje.

Starając się przedstawić historię bohaterek, reżyserki często uwzględniają znaczenie warunków w jakich przychodzi funkcjonować kobietom, których historie przedstawiają. Stąd zdarzają się filmy, w których brak większej otwartości w zakresie eksponowania potrzeb – by funkcjonować swobodnie na sposób par heteroseksualnych.

Duża część filmów, jakie wyszły spod rąk reżyserek, to produkcje niskobudżetowe, realizowane poza studiami hollywoodzkimi, co przekłada się na większą swobodę przy prowadzeniu opowieści, ale jednocześnie przyczynia się do ograniczenia sukcesu produkcji na rynku. Dodatkowo, same w sobie doświadczają trudności z przebiciem się do widzów z samego faktu wyboru tematu, który prezentowany jest na taśmie filmowej. Ogólnie rzecz biorąc, analiza twórczości reżyserek kreujących opowieści o kobietach połączonych ze sobą uczuciem wymagałaby jednak innego podejścia; podejścia, które dałoby możliwość uzyskania wniosków, w oparciu o które możliwe byłoby przedstawienie charakteru tej niszowej w zasadzie działalności reżyserek – na tle zdominowanego przez heteroseksualne relacje rynku filmowego. Prowadziłoby to do podkreślenia różnic, które, jak już wspominałam, choć zaskakiwać nie powinny, to jednak w końcu mogłyby być traktowane z szacunkiem, przekładając się na odejście od pewnych nieprzemyślanych działań grupy większościowej, kreującej obraz mniejszości przez pryzmat własnych preferencji, kształtujących się w oparciu o płeć i orientację, które tejże większości dotyczą, ale już niekoniecznie kobiet, które próbują przedstawiać obraz mniejszości w swych dziełach filmowych.

Artykuł poświęcony jest ukazaniu działalności reżyserek poprzez uwidocznienie produkcji, przy których pracowały i z odniesieniem do kobiecych relacji homoseksualnych. Ma więc wymiar popularyzacji tematu, przyczynienia się do zwiększenia widzialności zasług pań parających się reżyserią, sugerując samodzielne studiowanie ich dorobku i mając na uwadze porównanie ich pracy z mężczyznami chętnie sięgającymi po temat łączących się ze sobą uczuciowo kobiet. Aby jednak móc przystąpić do tego zadania, trzeba mieć dostęp do jakiejś listy nazwisk lub tytułów filmów, dlatego też przedstawiam je poniżej.

Jest to tylko przyczynek do tematu. Spróbowałam uchwycić skalę występowania danego zjawiska na tle innych w światowej kinematografii.

Lista prezentuje reżyserki, które przedstawiły w swych produkcjach filmowych relacje kobieta – kobieta; filmy, w których ta relacja dominuje lub okazuje się być ważnym wątkiem. Nie uwzględniłam seriali, nie licząc wyjątków, gdzie daną produkcję podzielono ze względu na długość materiału filmowego (przynosząc rezultat w postaci miniseriali).

Niektóre filmy były reżyserowane przez więcej niż jedną osobę. A same reżyserki stworzyły więcej niż jeden film tego typu, ale w różnych latach. Sama lista jest ułożona chronologicznie (nie odnosząc się jednak to takich szczegółów, jak miesiąc czy dzień premiery – co dawałoby danemu filmowi pierwszeństwo na liście w danym roku) i zapewne nie jest kompletna.

Układ listy:

Imię i nazwisko – tytuł filmu (w tym ewentualnie polski) – kraj produkcji – rok produkcji.

1. Leontine Sagan – Mädchen in Uniform (Dziewczęta w mundurkach) Niemcy 1931

2. Jacqueline Audry – Oliwia Francja 1951

3. Nouchka van Brakel – Een Vrouw als Eva Holandia 1979

4. Alexandra von Grote – Weggehen um anzukommen RFN 1982

5. Donna Deitch – Desert Hearts (Pustynia serca) USA 1985

6. Alexsandra von Grote – Novembermond RFN 1985

7. Léa Pool – Anne Trister Kanada 1986

8. Jill Godmilow – Waiting for the Moon Francja, USA, W. Brytania, RFN 1987

9. Geneviève Lefebvre – Le Jupon rouge (Czerwona spódniczka) Francja 1987

10. Sheila McLaughlin – She Must Be Seeing Thibges Kanada 1987

11. Beeban Kidron – Oranges Are Not the Only Fruit W. Brytania 1989 (miniserial)

12. Nicole Conn – Claire of the Moon USA 1992

13. Moira Armstrong – A Village Affair W. Brytania 1994

14. Nancy Meckler – Sister My Sister (Siostro, moja siostro) USA, W. Brytania 1994

15. Rose Troche, Guinevere Turner – Go Fish USA 1994

16. Marita Giovanni – Bar Girls (Bar dla kobiet) USA 1994

17. Caroline Huppert – Charlotte dite ‚Charlie’ Francja 1995

18. Fiona Cunningham-Reid – Thin Ice (Cienki lód) W. Brytania 1995

119. Maria Maggenti – The Incredibly True Adventure of Two Girls in Love (Niesamowicie prawdziwa historia dwóch zakochanych dziewczyn) USA 1995

20. Patricia Rozema – When Night Is Falling (Gdy zapada noc) Kanada 1995

21. Marta Balletbò-Coll – Costa Brava Hiszpania 1995

22. Josiane Balasko – Gazon Maudit (Kochanek czy kochanka) Francja 1995

23. Yan Cui – Chinese Chocolate Kanada 1995

24. Sharon Pollack – Everything Relative USA 1996

25. Julia Dyer – Late Bloomers USA 1996

26. Susan Streitfeld – Female Perversions (Kobiece Perwersje) Niemcy, USA 1996

27. Nicole Conn – Cynara: Poetry in Motion USA 1996

28. Cheryl Dunye – The Watermelon Woman (Arbuziarka) USA 1996

29. Kristine Peterson – Slaves to the Underground USA 1997

30. Alex Sichel – All Over Me USA 1997

31. Raquel Cecilia Harrington – Entwined USA 1997

32. Lisa Cholodenko – Hight Art (Sztuka wysublimowanej fotografii) USA, Kanada 1998

33. Jeanne Crépeau – Revoir Julie Kanada 1998

34. Angelina Maccarone – Alles wird gut (Wszystko będzie dobrze) Niemcy 1998

35. Heidi Arnesen – Some Prefer Cake (Niektórzy wolą ciastka) USA 1998

36. Jeanette L. Buck – Out of Season USA 1998

37. Caryn Krooth – Jaded (Gwałt) USA 1998

38. Nisha Ganatra – Chutney Popcorn USA 1999

39. Anne Wheeler – Better Than Chocolate (Lepsze od czekolady) Kanada 1999

40. Jamie Babbit – But I’m a Cheerleader USA 1999

41. Lee Rose – The Truth About Jane (Prawda o Jane) USA 2000

42. Kaze Shindō – Love/Juice Japonia 2000

43. Sande Zeig – The Girl Francja, USA 2000

44. Samantha Lang – The Monkey’s Mask (Maska małpy) Australia, Francja, Japonia, Kanada, Włochy 2000

45. Jane Anderson, Martha Coolidge, Anne Heche – If These Walls Could Talk 2 (Gdyby ściany mogły mówić 2) USA 2000

46. Angela Evers Hughey – An Intimate Friendship USA 2000

47. Maggie Greenwald – What Makes a Family (Co tworzy rodzinę) USA 2001

48. Sylvie Verheyde – Combats de femme – Un amour de femme Francja 2001

49. Monica Stambrini – Gasoline Włochy 2001

50. Yu Li – Jin nian xia tian Chiny 2001

51. Helen Lesnick – A Family Affair USA 2001

52. Desiree Lim – Sugar Sweet Japonia 2001

53. Lauren Himmel – Treading Water USA 2001

54. Léa Pool – Lost and Delirious (Zagubione) Kanada 2001

55. Catherine Corsini – La répétition (Próba generalna) Francja 2001

56. Sharon Ferranti – Make A Wish USA 2002

57. Daniela Féjerman, Inés Paris – A mi madre le gustan las mujeres (Moja matka woli kobiety) Hiszpania, USA 2002

58. Kimberly K. Wilson – Maggie and Annie USA 2002

59. Sylvie Ballyot – Alice Francja, W. Brytania 2002

60. Lisa Gornick – Do I Love You? W. Brytania 2002

61. Kate Fitzgerald – In Passing USA 2002

62. Patty Jenkins – Monster USA 2003

63. Luane Beck – Intentions USA 2003

64. Lee Rose – An Unexpected Love (Niespodziewana miłość) USA 2003

65. Helen Lesnick – Inescapable USA 2003

66. Trish Doolan – April’s Shower USA 2003

67. Sara Millman – Robin’s Hood USA 2003

68. Rolla Selbak – Making Maya USA 2003

69. Franziska Meletzky – Nachbarinnen (Sąsiadki) Niemcy 2004

70. Lee Friedlander – Girl Play USA 2004

71. Youxin Yang – Feuille Chiny 2004

72. Ligy J. Pullappally – Sancharram Indie 2004

73. Faith Trimel – Black Aura on an Angel USA 2004

74. Sascha Rice – Mango Kiss USA 2004

75. Marta Balletbò-Coll – Sévigné Hiszpania 2004

76. Alice Wu – Saving Face (Zachować twarz) USA 2004

77. Valérie Mineto – Oublier Cheyenne Francja 2005

78. Aisling Walsh – Fingersmith (Złodziejka) W. Brytania 2005 (miniserial)

79. Angelina Maccarone – Fremde Haut (W obcej skórze) Austria, Niemcy 2005

80. Desiree Lim – Floored by Love Kanada 2005

81. Pratibha Parmar – Nina’s Heavenly Delights (Niebiańskie przysmaki Niny) W. Brytania 2005

82. Erin Greenwell – Mom USA 2006

83. Kirsi Marie Liimatainen – Sonja Niemcy 2006

84. Mia Salsi – Love & Suicide USA 2006

85. Katherine Brooks – Loving Annabelle (Kochałam Annabelle) USA 2006

86. Amanda Tremblay – The Book Club USA 2006

87. Connie Macatuno – Rome& Juliet Filipiny 2006

88. Susan Turley – Changing Spots USA 2006

89. Julia von Heinz – Was am Ende zählt Francja, Niemcy 2007

90. Karin Babinská – Pusinky (Buziaczki) Czechy 2007

91. Angelina Maccarone – Vivere (Życie) Holandia, Niemcy 2007

92. Zero Chou – Ci qing Tajwan 2007

93. Michelle Ehlen – Butch Jamie USA 2007

94. Jamie Babbit – Itty Bitty Titty Committee USA 2007

95. Céline Sciamma – Naissance des pieuvres (Lilie wodne) Francja 2007

96. Shamim Sarif – The World Unseen – (Niewidzialny świat) RPA, W. Brytania 2007

97. Dominique Cardona, Laurie Colbert – Finn’s Girl Kanada 2007

98. Kylie Eddy – This Kiss Australia 2007

99. Lisa Gornick – Tick Tock Lullaby USA 2007

100. Heather Tobin – To Each Her Own Kanada 2008

101. Zero Chou – Piao lang qing chun Tajwan 2008

102. Faith Trimel – Family USA 2008

103. Alison Reid – The Baby Formula Kanada 2008

104. Shamim Sarif – I Can’t Think Straight (Nie potrafię inaczej) W. Brytania 2008

105. Peng Lei – The Panda Candy Chiny 2009

106. Donatella Maiorca – Viola di mare Włochy 2009

107. Ellen Seidler, Megan Siler – And Then Came Lola USA 2009

108. Sophie Laloy – Je te mangerais Francja 2009

109. Lucía Puenzo – El niño pez (Tajemnicza dziewczyna znad jeziora) Argentyna, Francja, Hiszpania 2009

110. Nancy Kissam – Drool USA 2009

111. Wendy Jo Carlton – Hannah Free USA 2009

112. Monika Treut – Ghosted Niemcy, Tajwan 2009

113. Myriam Aziza – La Robe Du Soir Francja 2009

114. Laure Charpentier – Gigola Francja 2010

115. Lisa Cholodenko – The Kids Are All Wright (Wszystko w porządku) USA 2010

116. Alexandra Roxo – Mary Marie USA 2010

117. Fernanda Cardoso – Bloomington USA 2010

118. Nicole Conn – Elena Undone USA 2010

119. Cheryl Dunye – The Owls USA 2010

120. Ann Hui – Duk haan chau faan Hong Kong 2010

121. Liliana Paolinelli – Amar es Bendito Argentyna 2010

122. Wendy Jo Carlton – Jamie and Jessie Are Not Together USA 2011

123. Maryam Keshavarz – Circumstance Francja, USA, Iran 2011

124. Dee Rees – Pariah (Parias) USA 2011

125. Alexandra-Therese Keining – Kyss Mig (Pocałuj mnie) Szwecja 2011

126. Lisa Aschan – Apflickorna Szwecja 2011

127. June Thomas – 80 Egunean (80 dni) Hiszpania 2011

128. Dominique Cardona, Laurie Colbert – Margarita Kanada 2012

129. Virginie Despentes – Bye Bye Blondie (Żegnaj blondyneczko) Francja 2012

130. Heather Tobin – Route of Acceptance Kanada 2012

131. Aurora Guerrero – Mosquita y Mari USA 2012

132. Nicole Conn – A Perfect Ending USA 2012

133. Cheryl Dunye – Mommy Is Coming Niemcy 2012

134. Drew Denny – The Most Fun I’ve Ever Had with My Pants On USA 2012

135. Stacie Passon – Concussion USA 2013

136. Kate Johnson, Shauna MacDonald – Tru Love Kanada 2013

137. Anne Zohra Berrached – Zwei mütter (Dwie matki) Niemcy 2013

138. Anna Margarita Albelo – Who’s Afraid of Vagina Wolf? USA 2013

139. Madeleine Olnek – The Foxy Merkins USA 2013

140. Fina Torres – Liz en Septiembre Wenezuela 2013

141. Singrid Andrea Bernardo – Ang huling cha-cha ni Anita Filipiny 2013

142. Monika Treut – Von mädchen und pferden Niemcy 2014

143. Alex Martinez Kondracke – Girltrash: All Night Long USA 2014

144. Marina Rice Bader – Anatomy of a Love Seen USA 2014

145. Stewart Thorndike – Lyle USA 2014

146. Petra Clever – Happy End Hong Kong 2014

147. Desiree Akhavan – Appropriate Behavior USA, W. Brytania 2014

148. Melanie Laurent – Respire Francja 2014

149. Colette Bothof – Zomer Dania 2014

150. Urszula Antoniak – Strefa Nagości (Nude Area) Polska, Holandia 2014

151. Mari Asato – Gekijô-ban: Zero Japonia 2014

152. Alanté Kavaïté – The Summer of Sangaile Francja, Holandia, Litwa 2015

153. Sonia Sebastian – De chica en chica Hiszpania, USA 2015

154. Catherine Corsini – La Belle Saison Francja 2015

155. Natalia Leite – Bare USA 2015

156. Maria Sole Tognazzi – Io E Lei Włochy 2015

157. Marina Rice Bader, Dreya Weber – Raven’s Touch USA 2015

158. Kate Lane – Fear of Water W. Brytania 2016

159. Maura Anderson – Heartland USA 2016

160. Darya Perelay – I Love Her Hiszpania 2016 (w produkcji)

161. Red Morano – Lioness USA 2016 (w produkcji)

162. Marina Rice Bader – Ava’s Impossible Things USA 2016 (w produkcji)

design & theme: www.bazingadesigns.com