Wszystko w porządku, idź na zakupy
MaSAT (Madrid Street Advertising Takeover) to międzynarodowy projekt uliczny, a właściwie ruch nieposłuszeństwa obywatelskiego, który ma na celu zmianę naszych oczekiwań co do pewnych zachowań w sferze publicznej i przestrzeniach, które dzielimy.
Projekt pochodzi z 2011 roku i polegał na ściągnięciu 106 plakatów reklamowych i zastąpieniu ich wiadomością od różnych grup artystycznych. Udział w akcji wzięli między innymi tacy artyści i artystki jak: Bronco, El Tono, Luzinterruptus, Ron English, Various & Gould, Space Hijackers, TrustoCorp, Specter, Swoon, itd. Uczestniczki i uczestnicy poproszeni zostali o przesłanie pracy w postaci tylko i wyłącznie tekstu. W ten sposób w projekcie mogły wziąć udział także osoby bezpośrednio niezwiązane ze sztuką jako socjologowie, nauczycielki, prawnicy, właścicielki galerii i wszyscy, którzy są zainteresowani partycypowaniem w przestrzeni publicznej.
Podobne akcje zostały zorganizowane już wcześniej w Nowym Jorku i Toronto. Przy okazji akcji w Kanadzie, organizatorki i organizatorzy tak tłumaczyli swoją inicjatywę: „Ponad połowa populacji świata żyje dziś w miastach, a publiczne przestrzenie odgrywają istotną rolę w konstrukcji naszej kolektywnej tożsamości społecznej. Reklama na wolnym powietrzu, ze swoim celem rozpowszechniania komercyjnych ideałów, coraz głębiej i głębiej zakorzenia się w naszym środowisku. Mimo że rozumiemy, że komercyjne przekazy nie podzielają naszych kolektywnych interesów, wciąż nie kwestionujemy gdy przejmują nasze wspólne przestrzenie. W celu ożywienia debaty o tym, jak komercyjne interesy korzystają z przestrzeni publicznej i w celu postawienia pytania o to, jak nasze społeczności chciałyby korzystać z tych samych przestrzeni, projekt obywatelskiego nieposłuszeństwa jakim jest ToSAT stara się, bez użycia przemocy, zaangażować społeczność w dialog na temat współuczestnictwa”.
Wszystkie zaprezentowane tu zdjęcia pochodzą z akcji madryckiej.
Opracowanie: Katarzyna Siemasz