Ukryty podatek za kobiecość

W odpowiedzi na petycję podpisaną przez 30 tysięcy Francuzek i Francuzów – minister finansów rozpocznie śledztwo, które odpowie na pytanie: dlaczego produkty kierowane do kobiet są droższe?

Kampania dotycząca ukrytego podatku w produktach kierowanych do kobiet została zainicjowana przez żeńską grupę, której matronką jest George Sand. Jej członkinie zauważyły między innymi, że artykuły takie jak maszynki do golenia czy szampony, reklamowane jako te przeznaczone „dla kobiet” – są droższe niż identyczne produkty kierowane do mężczyzn. Jednym ze sztandarowych zdjęć promujących inicjatywę Francuzek jest to zrobione w markecie sieciówki Monoprix. Zobaczyć na nim można różowe opakowanie z pięcioma maszynkami, które kosztuje 1,80 euro oraz niebieską paczkę dziesięciu jednorazówek w cenie 1,72 euro. Monoprix zaprzecza oskarżeniom o stosowaniu polityki dyskryminacyjnej. Ich zdaniem różnica w cenach produktów wynika z istnienia dodatkowych kosztów związanych z produkcją artykułów zakwalifikowanych jako „kobiece”.

031114-rasoirs-tumblr-womantax

Członkinie kolektywu imienia George Sand znalazły wiele innych produktów, których cena zależna jest od płci, np. plecaki, długopisy, a nawet jedzenie. Nie na tym koniec, nieprawidłowości widoczne są również przy stawkach za usługi fryzjerskie, siłownię, czy pralnię. Zdjęcia obnażające mechanizmy dyskryminacyjne w marketingu zostały zgromadzone przez działaczki na stronie Womantax.

Inicjatywę poparła francuska sekretarz stanu działająca na rzecz praw kobiet Pascale Boistard. Na swoim Twitterze zadała pytanie „czy różowy jest luksusowym kolorem”, zwróciła tym samym uwagę na płciową lukę cenową.

Dyskusja wywołana przez francuski kolektyw, stała się przyczynkiem do rozważań na temat dysproporcji w zarobkach kobiet i mężczyzn. Według Komisji Europejskiej, Francuzi zarabiają średnio 14,8 % więcej niż Francuzki. Natomiast zdaniem The Business and Professional Women Federation różnica w zarobkach może sięgać nawet 28%. Tak więc kobiety zarabiają mniej, a płacą więcej za pewne usługi i produkty tylko dlatego, że są kobietami (sic!).

W Stanach Zjednoczonych problem płciowej luki cenowej został już poruszony w 1996 roku. Wówczas, dzięki przeprowadzonym badaniom, okazało się, że kobiety płacą ok. 1135 dolarów rocznie więcej niż mężczyźni (a wszystko przez „ukryty podatek” w produktach skierowanych do nich).

Ministerstwo Gospodarki Francji obiecało zająć się sprawą i przeprowadzić analizę różnic cenowych zgłoszonych przez członkinie kolektywu.

design & theme: www.bazingadesigns.com