Sylwetki kobiet: Poznaj Gisèle Freund
Gisèle Freund to jedna z najbardziej wybitnych fotografek XX wieku, ale też znacząca postać w feministycznym środowisku francuskiego intelektualizmu.
Freund zasłynęła swoim zbiorem fotografii obrazujących efekty Wielkiego Kryzysu w Anglii. Seria zdjęć została opublikowana w magazynie Life. Wkrótce Freund opublikowała też swoją dysertację w formie książkowej autorstwa Adrienne Monnier, z której pomocą artystka mogła włączyć się w literackie środowisko Paryża lat przedwojennych.
Nim wyemigrowała do Francji, Freund studiowała na uniwersytecie we Frankfurcie w Instytucie Badań Społecznych, gdzie jej wykładowcami byli m.in. Karl Mannheim oraz Max Horkheimer. Kiedy w 1933 Narodowi Socjaliści doszli do władzy, rodzina Freund zdecydowała się wyemigrować do Francji. Freund udało się przemycić ze sobą fotografie, które później przyniosły jej wiele sławy – były to zdjęcia ostatnich demonstracji ulicznych przed dojściem Hitlera do władzy oraz jego ofiar politycznych.
W Paryżu skończyła studia doktorskie na Sorbonie, gdzie napisała swoją pracę o fotografii we Francji w XIX wieku. Praca spotkała się jednak z dużą dozą sceptycyzmu, jako że fotografia nie była wtedy uważana za poważną dziedzinę naukową.
Z biegiem lat Freund stała się ikoną fotografii portretowej. Pracowała głównie dla magazynów „Time” oraz „Life”. To ona jest autorką pierwszego kolorowego portretu Simone de Beauvoir, fotografowała też Virginię Woolf, Colette czy Jean-Paula Sartre.
Opracowała: Katarzyna Siemasz
Frida Kahlo, Nowy Meksyk, 1951, C-Print, Resin-Coated Chromogenic Color Print on Kodak paper; white outline border
Colette, z czerwoną chustką, podpierająca podbródek o pięść, Paryż, 1939, C-Print; Resin-Coated Chromogenic Color Print on Kodak paper; white outline border
Adrienne Monnier, czytająca, Paryż 1935, czarno-biała fotografia; Fiber Base Silver Gelatine Print; white outline border
Iris Murdoch, Oxford, 1959, czarno-biała fotografia; Fiber Base Silver Gelatine Print; white outline border
Maria Elena Vieira da Silva, Paryż, 1972, czarno-biała fotografia; Fiber Base Silver Gelatine Print; white outline border
Mary McCarthy, opierająca się o poręcz na balkonie, Paryż, 1964, czarno-biała fotografia; Fiber Base Silver Gelatine Print; white outline border
Simone de Beauvoir oraz Jean-Paul Sartre, czytający przy swoich biurkach, Paryż, 1964, czarno-biała fotografia; Fiber Base Silver Gelatine Print; white outline border
Simone de Beauvoir, leżąca na swojej czerwonej kanapie, Paryż, 1952, C-Print; Resin-Coated Chromogenic Color Print on Kodak paper; white outline border
Sylvia Beach, Paryż, 1938, C-Print; Resin-Coated Chromogenic Color Print on Kodak paper; white outline border
Vita Sackville-West, paląca, Sissinghurst Castle, 1939, C-Print; Resin-Coated Chromogenic Color Print on Kodak paper; white outline border
Virgina Woolf, paląca, Londyn, 1939, C-Print; Resin-Coated Chromogenic Color Print on Kodak paper; white outline border
Virginia Woolf, Londyn, 1939, C-Print; Resin-Coated Chromogenic Color Print on Kodak paper; white outline border
Victoria Ocampo, Paryż, 1939, C-Print; Resin-Coated Chromogenic Color Print on Kodak paper; white outline border
Redakcja magazynu Mesures, Ville d’Avray, 1937, czarno-biała fotografia; Fiber Base Silver Gelatine Print; white outline border