Jak możemy pomóc dziewczynkom, by stały się bardziej asertywne

Kiedy ma cztery lata, jest zuchwała. Kiedy kończy 14 lat zaczyna w siebie wątpić. Oto kilka zasad, jak sprawić, by młode kobiety „odzyskały głos”.

IMG_0216Zdjęcie: Flickr

Nawet, jeśli kampanie promujące uwłasnowolnienie kobiet pojawiają się na głównych stronach gazet, a zabawki edukacyjne dla dziewczynek zdobywają coraz większą popularność, dziewczęta u progu dojrzewania przestają wierzyć w swoje siły. Zjawiska zwanego „utratą głosu” doświadczają nawet najbardziej śmiałe dziewczyny, które z wiekiem stają się coraz bardziej ostrożne w wyrażaniu swoich myśli i okazywaniu stanowczości. 

Psycholożka Deborah Cihonski była w szoku, kiedy zdała sobie sprawę, jak dużo wysiłku wymaga od dziewcząt publiczne zabranie głosu. Zanim odważą się odezwać, rozważają w swoich myślach wszystkie możliwe reakcje – od wstydu poprzez backslash. Często decydują się milczeć. Jest to tym bardziej niepokojące, że niektóre z nich milczą także w dorosłym życiu. Jak stwierdza badaczka: „cechą charakterystyczną młodych dziewczyn jest raczej milczenie niż zabieranie głosu. Największym wyzwaniem jest dla nich odzywanie się w istotnych dla nich kwestiach”.

Dlaczego tak się dzieje

„Dziewczynki przestają się odzywać z różnych przyczyn – najczęściej z powodu niskiej pewności siebie i stereotypów zakorzenionych w społeczeństwie” – twierdzi Martha Mendez-Baldwin, psycholożka specjalizująca się w dziecięcych i młodzieńczych wzorach zachowań oraz asystentka profesora psychologii w Manhattan College.

„Okres między byciem dzieckiem i kobietą wywołuje w nich uczucie niepewności. W połączeniu z naciskiem, by dopasować się do otoczenia i spełnić wysokie oczekiwania rodziców, dziewczęta tracą swoją asertywność. Dodatkowo, są poddane presji ideału kobiety lansowanego przez społeczeństwo i media” – mówi Linda Hoke-Sinex, wykładowczyni na Uniwersytecie Indiana w Bloomington. Główny komunikat, jaki otrzymują, to zalety bycia bierną i miłą.

Jako przykład Hoke-Sinex przytacza badanie Carol Gilligan i Lyn Mikel Brawn przeprowadzone na grupie dziewczynek w wieku od 9 do 16 roku życia. W momencie dojrzewania dziewczęta, aby dopasować się do powszechnego wizerunku kobiety, po prostu przestają wyrażać swoje zdanie i milkną.

Pomoc w „utrzymaniu głosu” lub w jego jak najszybszym odzyskaniu jest trudnym zadaniem. Według Cichonskiej nacisk społeczny i rówieśniczy może być na tyle silny, że rodzice, nauczyciele czy opiekunowie będą musieli ciężko pracować, by zapobiec nieśmiałości wśród swoich podopiecznych.

Poniżej kilka wskazówek, by pomóc dziewczynkom stać się bardziej pewnymi siebie.

1. Zachęć ją do rozwijania zainteresowań

„Kiedy zauważysz, że twoja córka wykazuje zainteresowanie jakąś dziedziną bez względu na to czy jest to taniec, matematyka, piłka nożna czy szachy – zachęć ją do dalszego rozwoju hobby” – twierdzi Hoke-Sinex. Pasja – przestrzeń, w której dziecko czuje się komfortowo – z czasem staje się kamieniem węgielnym pod budowę pewności siebie w pozostałych dziedzinach życia.

2. Nie zapominaj o mediach

Według Cihonskiej mówienie po raz kolejny o negatywnym oddziaływaniu wizerunków kobiet w przekazach medialnych może wydawać się nudne i oczywiste, ale nie należy ignorować ich wpływu na nastolatki. Co więcej, zdaniem Mendez-Baldwin rozwój social media wiąże się z nowymi wyzwaniami – cyberprzemocą, hejtingiem i trollingiem. Rodzicielski moniotring sposobów komunikacji w cyberprzestrzeni może zapobiec sytuacjom, w których dziewczynki przestaną wyrażać swoje zdanie.

3. Uważaj na to, co mówisz

Rozmawiając w towarzystwie dziewczynek o swoim wyglądzie lub wadze nie zdajemy sobie sprawy na sygnały, jakie wysyłamy do młodych osób. „Czasami kobiety podświadomie oddziałują na swoje córki, koncentrując ich uwagę na wyglądzie zewnętrznym. Mówiąc, że muszą schudnąć lub wstrzyknąć botoks pokazują nastolatkom, że poczucie własnej wartości zależy od urody i atrakcyjności” – wspomina Mendez-Baldwin.

4. Daj im bezpieczną przestrzeń do ekspresji

Hoke-Sinex uważa, że niezwykle istotne jest dla dziewcząt posiadanie otoczenia,w którym bez obaw mogą wyrażać swoje zdanie. Nastolatki mają swoje własne opinie i spostrzeżenia dotyczące świata zewnętrznego – pytaj o nie i unikaj negatywnych osądów.

5. Rozmawiaj

Kiedy przebadane przez Cichonską dziewczynki zapoznały się z wynikami eksperymentu rozpoznały u siebie zjawisko „utraty głosu”. Czasami rozmowa i pomoc młodym kobietom w samouświadomieniu może, choć nie musi, być silnym motorem ich wewnętrznych zmian.

Tłumaczenie: KU

design & theme: www.bazingadesigns.com