Plus-size Barbie a kanony piękna

Modelki plus-size spełniają dwojakie założenie: po pierwsze reklamują ubrania plus-size dla coraz bardziej dynamicznie rozwijającego się rynku. Po drugie oferują kobietom zróżnicowane wzorce piękna. Skoro więc istnieją modelki plus-size, dlaczego by nie wyprodukować takich lalek Barbie? To pytanie pojawiło się niedawno na Facebookowym profilu inicjatywy Plus-Size-Modeling.com na tle obrazka prezentującego puszystą lalkę Barbie

1451983_617083104995407_1137375953_n

Ilustracja pochodzi z konkursu na stronie Worth1000.com, gdzie artyści rywalizują w ramach codziennych zawodów ilustracyjnych. Obrazek Barbie autorstwa artystki o pseudonimie bakalia, wygrał konkurs z 2011 roku o nazwie „Feeding Time 9.„.

284682_10150237454997190_49319_n

Jednak na profilu Plus-Size-Modeling.com, Barbie z podwójnym podbródkiem i krągłymi kształtami zainicjowała gorącą debatę. Ilustrację polubiło ponad 35 tys. osób, ale pojawiło się też wiele wątpliwości. Według jednej z komentujących osób, „Nikt nie jest z natury tłusty, taka lalka wysyła dziewczynkom komunikat, że nie ma nic złego w wyglądaniu w ten sposób i niezdrowym stylu życia…”. Inna opinia: „Według mnie to okropne. Można stworzyć trochę okrąglejszą Barbie, ale nie wolno promować otyłości. Trzy podbródki? Serio? Ja też jestem puszysta, ale to jest po prostu niedorzeczne”.

Ta dyskusja odzwierciedla debatę mającą obecnie miejsce w świecie mody. Gdy sklep z bielizną o nazwie Curvy Girl zrealizował kampanię reklamową zawierającą zdjęcia „normalnych” kobiet w bieliźnie, z których kilka miało bardziej puszyste kształty, wiele osób skrytykowało sklep za promowanie niezdrowych zwyczajów żywieniowych i otyłości. Inni komentatorzy i komentatorki zastanawiały się, jaki jest „normalny” rozmiar ciała – ani plus-size, ani ekstremalnie szczupły. Jak zaznacza jedna z osób komentujących zdjęcie na Plus-Size-Modeling.com, „Szkoda, że nie produkują „normalnych” lalek Barbie. Ani wychudzonych, ani otyłych. Po prostu normalnych”.

Ktoś już jednak o tym pomyślał. Artysta Nickolay Lamm z MyDeals.com stworzył trójwymiarową wersję „normalnie wyglądającej” lalki Barbie, wzorowanej na wymiarach przeciętnej 19-latki. Wyraźnie różniła się ona od lalek Barbie dostępnych w sklepach.

W e-mailu do Huffington Post Lamm napisał: „jeśli krytykujemy wychudzone modelki, powinniśmy przynajmniej wziąć pod uwagę możliwość, że lalki Barbie negatywnie wpływają na dziewczynki”.

Choć to na pewno trafna sugestia, nadal niejasne jest w jakim dokładnie rozmiarze (albo rozmiarach) powinna być produkowana „normalna” lalka Barbie.

Ellie Krupnick

Tłumaczenie: Justyna Kowalska

design & theme: www.bazingadesigns.com