Oświadczenie ws. seksistowskiej kampanii informacyjnej „Zaufajne drogi”

984081_209581435855979_219222847_n8

 

W dniu 11.12.2013 r. zespół Codziennika Feministycznego przesłał do:
• Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, GDDKiA
• Komisji Etyki Reklamy
• Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz, Pełnomocniczki Rządu ds. Równego Traktowania

pismo w sprawie kampanii informacyjnej GDDKiA „Zaufajne drogi”.

Pismo podpisały/li:
Fundacja Feminoteka
Hollaback! Poland
„Dziennik Opinii” Krytyki Politycznej
Fundacja MaMa
Centrum Praw Kobiet
Bez Dogmatu
Stowarzyszenie Strefa Kobiet
Porozumienie Kobiet 8 Marca
Kolektyw redakcyjny „Praktyki Teoretycznej”
Stowarzyszenie Kobiet Konsola
Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego
Razem Przeciw Przemocy Seksualnej
Nieformalna Grupa Inicjatywna
Grupa „Głosy Przeciw Przemocy”
Grupa Edukatorów Seksualnych „Ponton”
Nowe Peryferie
Lewica.pl
Furia, nieregularnik lesbijsko-feministyczny
Fundacja Replika
prof. Monika Płatek, prawniczka
Wanda Nowicka, Wicemarszałkini Sejmu RP
dr Ewa Majewska, filozofka
dr hab. Piotr Laskowski, historyk
r.pr. Karolina Kędziora, PTPA
Roman Kurkiewicz, dziennikarz
Piotr Szumlewicz, dziennikarz, doradca OPZZ
Agnieszka Grzybek, Przewodnicząca Partii Zieloni
Anna Zawadzka, Fundacja Anka Zet Studio
Kinga Dunin, publicystka
dr Izabela Desperak, socjolożka, wykładowczyni
dr Agnieszka Graff, tłumaczka, wykładowczyni
Anna Dzierzgowska, nauczycielka
Ewa Rutkowska, nauczycielka

Zwracamy się do Państwa w sprawie kampanii informacyjnej pt. „Zaufajne drogi” realizowanej w ramach programu „Drogi zaufania” przez GDDKiA z funduszy unijnych. Jak można wyczytać na stronie inicjatywy, jest to „Program ochrony życia i zdrowia ludzi na drogach krajowych” zakładający „realizację społecznej kampanii komunikacyjnej adresowanej do użytkowników dróg krajowych. Celem Kampanii jest wypracowanie postawy partnerstwa w ruchu drogowym.”

Rzeczonego partnerstwa jednak ani w filmiku, ani na plakacie promującym kampanię nie widać. Zdecydowanie jednak obecne jest zjawisko uprzedmiotowienia kobiet reprezentowanych przez „piersi” (żartobliwie „pieeeesi”), które „idą” po pasach. Kobieta jest tutaj zatem zredukowana do swojego biustu, co powiela szkodliwe stereotypy i jest wyrazem braku szacunku dla kobiet.

Seksistowskie treści są w tej kampanii legitymizowane jako „żart”, co nie czyni ich wcale mniej uwłaczającymi. Sprzeciw wobec dyskryminujących kampanii w przestrzeni publicznej to nie jest kwestia braku poczucia humoru, tylko powszechnego prawa do tego, by uczyć rzeczywistego partnerstwa, nieopartego na tanich i krzywdzących stereotypach płciowych.

Zdecydowanie protestujemy przeciwko finansowaniu seksistowskich kampanii z publicznych pieniędzy, żądamy wycofania plakatu oraz filmu informacyjnego, oficjalnych przeprosin ze strony GDDKiA oraz podjęcia odpowiednich działań przez Komisję Etyki Reklamy oraz Pełnomocniczkę Rządu ds. Równego Traktowania, panią Agnieszkę Kozłowską Rajewicz.

Zespół Codziennika Feministycznego
Kamila Kuryło
Justyna Kowalska
Katarzyna Siemasz
Zuzanna Janisiewicz
Mateusz Romanowski
Aleksandra Kamińska
Dominika Wróblewska

–  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –  –

Co Ty możesz zrobić?

1. Złożyć skargę do Komisji Etyki Reklamy. Można do tego użyć formularza on-line pod adresem: http://www.radareklamy.pl/zloz-skarge/skarga-konusmencka.html.

2. Napisać do Pełnomocniczki Rządu ds. Równego Traktowania, Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz: bprt@kprm.gov.pl.

3. Wysłać maila do GDDKiA: kancelaria@gddkia.gov.pl

design & theme: www.bazingadesigns.com