Meksykańscy Muxe: wgląd w społeczność, w której crossdressing jest normą od czasów Azteków

Geje pochodzący ze stanu Oaxaca w południowym Meksyku nigdy nie byli prześladowani czy marginalizowani. Znani ze swoich charakterystycznych strojów i nienagannego makijażu, Muxe cieszyli się poważaniem już za czasów Azteków.

Niezwykła kolekcja zdjęć pt. „Księżniczki w  krainie macho” („Princesses in a land of Machos”) autorstwa meksykańskiej fotografki Nicoli Ókin Frioli przybliża sylwetki Muxe – społeczności około 3 tys. gejów, którzy kochają piwo, działają w lokalnym samorządzie, a dla swoich rodzin są oznaką pomyślności – bez względu na swój dekadencki styl bycia. Przed wprowadzeniem chrześcijaństwa, płynność płciowa była nieodzowną częścią meksykańskiej kultury. Dziś przeważającą postawą w kraju jest machismo, a podejście do płci jest raczej konserwatywne – jednak nie w południowym stanie Oaxaca.

32-letnia Toya. Fot. Nicola Ókin Frioli

Jak twierdzi Frioli, każda rodzina w Oaxace może poszczycić się Muxe, którzy opisują siebie jako „zguby z dziurawej kieszeni San Vincente Ferrere”, świętego patrona Juchitanu, odbywającego niegdyś swój święty spacer po mieście. Lokalna społeczność postrzega Muxe jako szczęściarzy, wybranych spośród wielu. Frioli opisuje Muxe, którzy, odziani w huipil i enaguas, czyli tradycyjne kobiece stroje noszone w przesmyku Istmo de Tehuantepec, kroczą dumnie przez miasto, wzbudzając uznanie i szacunek około 160 tys. mieszkańców Juchitanu. W 2011 roku fotografka wykonała niezwykłe portrety Muxe, którzy na stałe zadomowili się w ekonomicznym i politycznym życiu lokalnej społeczności jako właściciele/ki sklepów, pracownicy/czki szpitali, styliści/stki czy właściciele/ki salonów piękności. – Wielu i wiele z nas jest tym, kim jesteśmy w wyniku decyzji naszych rodziców, którzy traktowali nas bardziej jak kobiety – powiedziała fotografce Felina, która jest właścicielką salonu piękności – Nie jestem ani mężczyzną, ani kobietą…. Jestem Muxe, a w winnicy Pańskiej jest miejsce dla każdego i każdej.

Carlos/Carlita zajmuje się wykonywaniem tradycyjnych bluzek. Mieszka z rodzicami i rodzeństwem. Fot. Nicola Ókin Frioli

33-letnia Jesusa jest specjalistką w dziedzinie makijażu i peindos (tradycyjnej fryzury), wykonywanych w dniu 15 urodzin każdej dziewczynki oraz w dniu ślubu. Fot. Nicola Ókin Frioli

 24-letnia Thul twierdzi, że ojciec początkowo nie akceptował go jako Muxe, ale pogodził się z tym po namowach reszty rodziny. Fot. Nicola Ókin Frioli

 Ivonne. Fot. Nicola Ókin Frioli

 32-letnia Mistica wykonuje tradycyjne fryzury: „Gdy byłam dzieckiem, bawiłam się z siostrami, ubierałam jak kobieta i malowałam… moja matka była tym zachwycona i zwykła mawiać,że bardzo chciałaby mieć syna Muxe”. Fot. Nicola Ókin Frioli

Ventura pracuje jako barmanka na bazarze w Juchatinie. Fot. Nicola Ókin Frioli

Fot. Nicola Ókin Frioli

Candy (na zdjęciu 14-letnia). Fot. Nicola Ókin Frioli

25-letnia Almendra pracuje w kasynie, oferując mężczyznom cygara. Fot. Nicola Ókin Frioli

Fot. Nicola Ókin Frioli

Sheyla urodziła się w Veracruz State, ale w młodości przeniosła do Juchatinu – „raju dla homoseksualistów”. Sheyla była w Ixtepec właścicielką kasyna, dopóki nie zmarła na raka dwa lata po zrobieniu tego zdjęcia. Fot. Nicola Ókin Frioli

Marcela. Fot. Nicola Ókin Frioli

 W barze w siódmej dzielnicy Juchatinu. Fot. Nicola Ókin Frioli

40-letnia Felina jest fryzjerką w prowadzonym przez siebie salonie piękności. Przygotowuje młode dziewczęta do ceremonii stania się kobietami w wieku 15 lat. Fot. Nicola Ókin Frioli

Helen Pow, 20 września 2013 Tłumaczenie: Justyna Kowalska

design & theme: www.bazingadesigns.com