„Lubię patrzeć, jak podskakują, jak biegasz” – seksistowska kampania Narodowego Funduszu Zdrowia i TVP3 Opole

Opolski oddział NFZ wspólnie z TVP3 Opole „zachęca” kobiety do profilaktyki i badań mammograficznych publikując obrzydliwy, seksistowski filmik. Spot jest elementem kampanii społecznej „Dbaj o siebie. Badaj się!”, skierowanej do mieszkanek województwa opolskiego.

zrzut-ekranu-2016-12-15-o-16-17-08fragment spotu

W spocie wypowiadają się mężczyźni, słyszymy między innymi:

„- Lubię patrzeć, jak podskakują, jak biegasz”

„- Ich widok zawsze poprawia mi humor”

I pod koniec:

„- Masuj

„- W razie czego mogę pomóc”.

Kampania w której kobieta jest zredukowana do biustu ma zachęcić do prewencji w zakresie wczesnego wykrywania nowotworu. W praktyce Narodowy Fundusz Zdrowia radzi jak NIE mówić o profilaktyce raka piersi. Twórcy materiału użyli jawnie seksistowskiego oraz uprzedmiotawiającego kobiety i ich ciała sposobu prowadzenia narracji. Na spot składają się oceniające, obrzydliwe wypowiedzi różnych mężczyzn. Jaki otrzymujemy wynik? Troska o zdrowie kobiet najwyraźniej powinna być podyktowana męską zasadą przyjemności. Innymi słowy – dbaj o swoje piersi, żebym ja mógł na nie patrzeć. 

Po krytyce, która rozpętała się w sieci film został usunięty.

W odpowiedzi i na spot NFZ polecamy: Nasze jądra, nasza sprawa!

Zdecydowanie sprzeciwiamy się finansowaniu seksistowskich kampanii z publicznych pieniędzy, żądamy wycofania filmiku, oficjalnych przeprosin ze strony NFZ oraz TVP oraz podjęcia odpowiednich działań przez Komisję Etyki Reklamy.

Zespół Codziennika Feministycznego

design & theme: www.bazingadesigns.com