Kampania, która rozbija normy męskości: Czy mogę płakać? Czy wolno mi eksperymentować z innymi chłopakami?
Anton Ambroziak
Korekta: Iga Dzieciuchowicz
Axe, popularna marka kosmetyków adresowanych do mężczyzn, stworzyła kampanię w mediach społecznościowych, w której podważa stereotypy dotyczące męskości. Wypuszczony w środę (17 maja) spot „Is it OK For Guys?” rzuca światło na wiele trudności, z którymi prywatnie zmagają się mężczyźni.
„72 proc. mężczyzn jest uczonych tego, jak powinien zachowywać się prawdziwy mężczyzna” – takim napisem zaczyna się spot. Z offu padają pytania:„Czy to w porządku, by nie lubić sportu?”, „Czy mężczyzna może nosić różowe ubrania?”. W kadrach pojawiają się mężczyźni różnego pochodzenia, w różnym wieku, każdy ma też inną ekspresję. Niektóre z pytań odnoszą się wprost do seksualności: „Czy można być prawiczkiem?”, „Czy wolno eksperymentować z innymi chłopakami?”.
Kampania walczy z „przestarzałymi wizjami męskości”. Przygotowaniu spotu towarzyszył pogłębiony research w internecie. Wpisując w wyszukiwarkę hasło: „is it okay for guys” („czy mężczyzna może”) Google automatycznie proponuje zakończyć frazę słowami: „gotować”, „płakać”, „krzyżować nogi”,„być prawiczkiem”.
„Wiemy, że młodzi mężczyźni zmagają się ze swoją męskością” – mówił jeden z twórców kampanii. „Chcemy stworzyć społeczeństwo, w którym nie ma złego sposobu bycia mężczyzną”.
Firma wraz z anty-bullyingową organizacją „Ditch the labal” chce stworzyć „nową cyfrową platformę”, by wspierać mężczyzn, którzy zmagają się z „toksyczną męskością”. „Wierzymy, że mężczyźni powinni doceniać w sobie to, co czyni ich unikalnymi i autentycznymi. Naszym celem jest stworzenie równościowego świata. Chcemy dotrzeć z tym przekazem zarówno do mężczyzn, jak i kobiet”.