Hani Khan, była pracownica Abercrombie, wygrała w sądzie po tym, jak zwolniono ją za noszenie hidżabu

Sędzia zdecydowała, że Abercrombie&Fitch zwalniając muzułmańską pracownicę z jednego ze sklepów Hollister za to, że odmówiła zdjęcia swojego hidżabu, naruszyło prawo federalne.

ABC_Hani_Khan_ml_130910_16x9_992

Hani Khan, była magazyniera w Abercrombie&Fitch zwolniona po tym, jak odmówiła zdjęcia swojej muzułmańskiej chusty, słucha pytania zadawanego na konferencji prasowej w San Francisco, w poniedziałek, 27 czerwca 2011. Khan pozwała odzieżowego detalistę do sądu federalnego, twierdząc, że została nielegalnie zwolniona po odmowie ściągnięcia swojego hidżabu. 

W wyroku wydanym w zeszłym tygodniu sędzia Yavonne Gonzales Rogers orzekła na korzyść Hani Khan przeciwko Abercrombie, które jest właścicielem sklepów Hollister. Komisja na rzecz równego prawa do zatrudnienia (Equal Employment Opportunity Commission) pozwała w imieniu Khan firmę Abercrombie w 2011 roku, po tym jak firma ta zwolniła ją rok wcześniej po jej umotywowanej religijnie decyzji o noszeniu chusty na głowie.

„Sędziowie/e przysięgli/łe orzekli/ły, że proponując Khan jedną opcję, czyli aby zdjęła swój hidżab bez względu na jej przekonania religijne, Abercrombie działało w złej woli, zobojętnieniu lub obliczu potencjalnego ryzyka, że działania te naruszają prawo federalne”, ogłosiła sędzia.

Kolejny proces rozpoczynający się pod koniec września ma ustalić, czy Abercrombie jest dłużny Khan za straty, które poniosła w wyniku bezprawnych działań firmy.

Rzecznik/czka Abercrombie napisał/a w oświadczeniu mailowym, że polityką firmy jest niekomentowanie spraw sądowych, które są w toku.

„Abercrombie&Fitch nie dyskryminuje ze względu na religię, jeśli jest to uzasadnione, dostosowujemy się do niej”, głosi oświadczenie.

Sędzia odrzuciła także skargę Abercrombie, że pozwolenie Khan na noszenie hidżabu w pracy jest nadmiernym obciążeniem dla marki oraz sprzedaży firmy. Khan nosiła w pracy hidżab przez cztery miesiące, zanim menadżer/ka handlowy/a odwiedził/a sklep i stwierdził/a, że jest to niezgodne z kontrowersyjną Polityką Wyglądu, którą wiele osób krytykuje jako zbyt szczegółowo regulującą wygląd pracowników/c.

„Abercrombie musi przedstawić coś więcej niż generalizujące subiektywne przekonania czy założenia, że odejścia od Polityki Wyglądu wpływają negatywnie na sprzedaż czy markę” ogłosiła sędzia.

„Zaprezentowane dowody nie podnoszą podlegającego osądowi pytania, czy pozwolenia Khan na noszenie hidżabu spowodowałoby obciążenie, a tym bardziej nadmierne obciążenie dla firmy”.

Skarga Khan jest jedną z wielu, które oskarżają detalistę o dyskryminację wymierzoną w konkretnych pracowników/ce lub klientów/ki. Abercrombie znalazło się pod ostrzałem już wcześniej, kiedy wypłynęła wypowiedź sprzed roku, w której dyrektor Mike Jeffries szczycił się „ekskluzywnością” marki. Co więcej, francuska organizacja praw człowieka rozpatruje kolejne skargi wobec Abercrombie według których firma prowadzi politykę zatrudniania, która dyskryminuje ze względu na wygląd.

 

design & theme: www.bazingadesigns.com