Brudna piłka, pralka i znudzona kobieta. ZDF zaprasza [video]

2135150_FULL-LND

10 lipca rozpoczęły się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Kobiet 2013. W Szwecji o zwycięstwo walczy 12 drużyn (niestety bez polskiego teamu), natomiast w Niemczech z dużą falą krytyki walczy stacja ZDF, której spot reklamujący te właśnie mistrzostwa określany jest jako seksistowski.

Kobieta w idealnie wyprasowanym, czystym trykocie niemieckiej drużyny narodowej schodzi do pralni. Żongluje brudną piłką, po czym idealnie wkopuje ją do pralki. Maszyna zaczyna prać, a znudzona kobieta czeka na koniec programu. 

[youtube https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=f4Jr8mpusE4]

Stereotypowe? Cóż, w ten sposób niemiecka stacja ZDF zachęca swoich widzów do śledzenia Mistrzostw Europy. 

Podczas gdy drużyna niemiecka całkiem dobrze radzi sobie w Szwecji, w Niemczech ZDF zmaga się z falą krytyki, która wezbrała po emisji tego spotu. 

Co ciekawe, rzecznik ZDF – Alexander Stock, przyznał, że stacja liczyła się z różnymi reakcjami, jednak tym razem zostały one niedocenione. Według Stocka reklama to po prostu humorystyczna wariacja na temat znanego stereotypu. Stacja nie zamierza wycofać spotu, zastanawia się jednak nad drobnymi zmianami (kolor ścian?). Rzecznik ZDFu zwraca też uwagę, że w Niemczech panuje dużo większa wrażliwość dotycząca stereotypów niż w innych krajach. 

Spot skrytykowały też niektóre piłkarki grające dla niemieckiej drużyny narodowej. Jak mówi Lira Bajramaj: „Spot nie wyszedł dobrze. Można by oczekiwać, żeby wideo skupiło się na kobiecym futbolu, a nie pralce i praniu. To powinno się zmienić przy następnych spotach”. 

Mnie zastanawia też, dlaczego piłka jest taka ubrudzona, a piłkarka taka czysta. Ale cóż, podążając logiką stereotypu, dziewczyna pewnie tylko kibicowała swojemu mężczyźnie, który walecznie zdobywał bramkę za bramką. 

Źródło cytatów

Tekst: Katarzyna Siemasz

design & theme: www.bazingadesigns.com