Ogólnopolska baza ekspertek: Dość dominacji mężczyzn w debacie publicznej!

„Krytyka Polityczna” przy współpracy fundacji Kobiety Nauki przygotowała bazę ekspertek mając nadzieję, że dziennikarze i dziennikarki, przygotowując swoje materiały do mediów, nie będą już korzystać tylko z opinii mężczyzn.  

Mem_Marta_FrejIlustracja: Marta Frej

Baza ekspertek powstała z chęci wyjścia naprzeciw potrzebie przełamania męskiego monopolu i wzmocnienia obecności kobiet w debacie publicznej. Inicjatorki akcji od lat obserwują zjawisko, kóre Feminoteka i Gazeta Wyborcza opisały jako „Media bez kobiet”, śledzą dyskusję o zbyt często organizowanych „panelach bez kobiet”, a także angażując się – jako działacze i działaczki, dziennikarze i dziennikarki – w podejmowanie działań zmierzających do wzmocnienia głosu kobiet w debacie społecznej.

Na stronie ekpertki.org czytamy:

Włączamy telewizor, radio, idziemy na debatę, a tam sami panowie. Nie mamy nic przeciwko mężczyznom, ale wydaje nam się, że dobrze by było, gdyby w debacie publicznej uczestniczyły także kobiety. W końcu stanowią połowę społeczeństwa. Z doświadczenia wiemy, jak często argumentem tłumaczącym nieobecność kobiet w debacie jest mówienie, że po prostu „nie ma ekspertek”, które mogą zabrać głos na dany temat. Nie podobają się nam #MediaBezKobiet i chcemy je zmienić.

Na liście znajdziemy m.in. dr Elżbietę Korolczuk (Uniwersytet Södertörn), Joannę Piotrowską (Fundacja Feminoteka), Sylwię Chutnik (Fundacja Mama), Agatę Chaber (Kampania Przeciw Homofobii).

„Gazeta Wyborcza” przeanalizowała 14 publicystycznych programów w radiu i telewizji (od kwietnia ub.r. do marca br.). Wśród występujących w nich osób tylko 13 proc. stanowiły kobiety – na 3206 mężczyzn były 493 kobiety.

Z punktu widzenia samych kobiet baza ma również znaczenie emancypacyjne – media mają zwyczaj stale zapraszać te same ekspertki bez świadomości i chęci poszukania innych kobiet, być może dających inne, świeższe spojrzenie na omawiane w mediach sprawy. Mamy więc nadzieję, że w debacie publicznej będzie nie tylko więcej kobiet, ale i więcej różnych kobiet.

Partnerami i matronkami projektu, obejmującego stworzenie bazy oraz promujące ją konferencję a także kampanię społeczną w Polsce, są zarówno organizacje kobiece działające lokalnie i ogólnopolsko (Stowarzyszenie Kobiet Konsola, Fundacja Kobiet Nauki), jak i media (RDC, Dziennik Opinii, Wysokie Obcasy, radiOrakel).

design & theme: www.bazingadesigns.com