Queerowe i feministyczne artystki rzucają wyzwanie współczesnej „opresji ciała”

Kiedy w 1999 roku zapytano Judy Chicago czy jeden obraz może rzucić wyzwanie tradycji prezentacji Boga jako mężczyzny, odpowiedziała: „Nie, jeden obraz nie może mieć takiej mocy. Ale jeśli muzeum zostanie wypełnione pracami artystek przedstawiającymi boskie wizerunki kobiet, to będzie mieć wpływ”.

o-ATLAS-900Chitra Ganesh, Atlas, 2013, Archival chromogenic print, 70 x 52 in. Courtesy of the artist.

Oczywiście, jeden obraz lub grafika może wpłynąć na nasze przekonania, zmieniając sposób patrzenia na męskie i kobiece ciało. Ale moc tkwi w liczbach i różnorodności pomysłów. To najlepsza broń przeciwko monolitycznej perspektywie w kulturze. Powyższe słowa jak mantra przyświecały twórcom Muzeum Sztuki Gejów i Lesbijek Leslie-Lohman z Nowego Jorku. Poczynając od wystawy wczesnej sztuki erotycznej do badań nad rzemiosłem queer – muzeum stało się artystyczną oazą dla wszystkich mierzących się z tematami feminizmu i LGTB. 

W tym miesiącu grupa queerowych i feministycznych artystek zajęła się zagadnieniem istotnym zarówno dla pionierek drugiej fali feminizmu jak i współczesnych riot grrls czy feministek intersekcjonalnych. WystawaPo tym jak nasze ciała się spotkają: od oporu do potencjału” ukazuje prace współczesnych twórców koncentrujące się wokół tematyki opresjonowania ciała. W muzeum możemy oglądać m.in. Cunt Coloring Book z 1975 r. stworzoną przez Tee Corrine czy dramatyczną, utrzymaną w bollywoodzkiej stylistyce grafikę Chitra Ganesh z 2013 r. Obie prace stanowią klamrę spinającą cztery dekady artystycznego dyskursu o polityce ciała, władzy i seksualności. 

Kolekcja dzieł wykonanych techniką mieszaną jest ostentacyjnie wielokulturowa. Swoim zakresem obejmuje zarówno prace Heathera Cassilsa przedstawiającego doświadczenia amerykańskiego transgenderowego mężczyzny, jak i Zanele Muholi portretującej queerowe społeczności w RPA. Sophia Wallace zaprasza publiczność do udziału w swoim projekcie CLITERACY dosłownie rzucając fallocentryczne odczytywanie sztuki i nauki na wiatr. Chris E. Vargas, Allyson Mitchell, Catherine Opie, Cathy Cade i Laura Aguilar tworzą zaś kolektyw, który w swych artystycznych działaniach odwołuje się do obaw pierwszych feministek tłumionych przez współczesny, naładowany polityką dyskurs.

Jeśli nie możemy skorzystać z historycznego języka sztuki, bo tak wiele jest w nim mizoginii, jakim językiem mamy się posługiwać jako artystki? – kontynuowała w 1999 r. w wywiadzie Judy Chicago. Jeśli nie możemy używać kobiecego ciała, bo linia pomiędzy reprezentacją a kolonizacją jest niezwykle cienka, to co mamy zrobić? Musimy stworzyć nowy język, choć wydaje się to niezwykle trudne.

W opisie wystawy czytamy: Ukazanie tych historycznych i współczesnych starań jest nie tylko ukłonem w stronę pionierów/ek sztuki świadomej genderowo, ale także ukazuje ewolucję myśli feministycznej w ramach artystycznych reprezentacji ciał queerowych, włączając w to tematy binarności płci”.

Wystawę można oglądać w Nowym Jorku do końca lipca.

slide_354276_3867504_freeLaura Aguilar, Grounded #114, 2006. 20 x 16 in. Courtesy of the artist and UCLA Chicano Studies Research Center.

slide_354276_3867498_freeTee Corrine, Cunt Coloring Book, 1975, Last Gasp Publishing.

slide_354276_3867499_freeBecoming An Image Performance Still No. 1, (ONE National Archives, Transactivations, Los Angeles), 2012. Photo: Heather Cassils with Eric Charles. Courtesy of the artist and Ronald Feldman Fine Arts.

slide_354276_3867500_freeZanele Muholi, Lungile Cleo Dladla, KwaThema Community Hall, Springs, Johannesburg (from the series Faces and Phases), 2011. Silver gelatin print, 35 x 25 in. Collection of Chris and Alexis Heller.

slide_354276_3867502_freeCatherine Opie, Self Portrait/Nursing, 2004, Chromogenic print, 40 x 32 in. Courtesy the artist and Regen Projects.

slide_354276_3867497_freeSophia Wallace, CLITERACY 100 Natural Laws, 2012. 4 panels, wood, acrylic, vinyl, 120 in. x 156 in. x 4 in. Neon and Plexiglas, 18 in. x 64 in. x 2.75 in. Courtesy of the artist.

Tłumaczenie: KU

design & theme: www.bazingadesigns.com