10 ulicznych artystek, które są lepsze niż Banksy
Nie zrozumcie nas źle, lubimy twórczość Banksy’ego. W zeszłym roku śledziliśmy każdy jego ruch, gdy okazało się, że przekształcił cały Nowy Jork w jedną wielką wystawę pod gołym niebem. Istnieje wiele powodów, za które powinnyśmy uwielbiać tego anonimowego króla sztuki ulicznej, począwszy od jego krucjat społecznych po innowacyjne wykorzystanie Internetu jako przestrzeni dla jego dzieł. Po prostu daleko mu do tytułu jedynego ulicznego artysty wykorzystującego te narzędzia, nawet jeśli robi to na wielką skalę.
W zeszłym miesiącu The Guardian podjął temat artystki znanej pod pseudonimem Bambi, nadając jej tytuł „Banksy’ego w spódnicy”. Jednak przeglądając portfolio Bambi, które złożone jest głównie z renderowanych obrazów gwiazd takich jak Kim Kardashian, Amy Winehouse i Cara Delevingne, trzeba stwierdzić jasno i wyraźnie – potrafimy lepiej. To, że prace Bambi (mniej lub bardziej) przypominają Banksy’ego nie oznacza od razu, że jest ona spadkobierczynią tronu królestwa sztuki ulicznej.
Oto 10 świetnych artystek ulicznych:
KASHINK
Kashink jest paryską artystką wykonującą graffiti, specjalizującą się w przedstawianiu potężnych, czterookich mężczyzn, odgrywających wszelkie możliwe role, od gangstera po szamana. Artystka kwestionuje płeć na murach i poza nimi; rzadko jest widywana bez wąsika namalowanego długopisem. „Moje imię <Kashink> jest onomatopeją”, wyjaśniła podczas udzielanego wywiadu dla Global Street Art. „Pochodzi z komiksu, który czytałam w dzieciństwie. To jeden z wykrzykników podkreślających akcję”
Miss Van
Miss Van to urodzona we Francji artystką zakorzenioną w Barcelonie i jest jedyną w swoim rodzaju artystką uliczną. Jej ikoniczne mury ukazują romantyczne barokowe damy w perłach i futrach. Często zakłada swoim bohaterkom maaski w zwierzęcym stylu „Oczu szeroko zamkniętych”. Jej femmes fatales są równie uwodzicielskie, co niebezpieczne. „Mężczyzn to przyciąga, a kobiety się z tym identyfikują” – tak Miss Van podczas wywiadu dla Juxtapoz skomentowała szczególny rodzaj tematyki swoich prac.
Clare Rojas
Rojas to pochodząca z San Francisco artystka, która przetwarza nostalgiczne, a jednocześnie subwersywne wizualnie podania ludowe, zmagające się z podziałem ról ze względu na płeć, wykorzystując poczucie równowagi i spokoju. Jej ostatnie prace są dużo bardziej abstrakcyjne, kierując swoją twórczą energię w przepiękne geometryczne zderzenia. „Kiedyś powiedziano mi, że jedynym sposobem, by wydostać się ze swojej głowy, jest wgląd w siebie” – powiedziała Rojas podczas wywiadu dla Huffington. „Przykładowo robię to biegając. Czując swój oddech, swoje bicie serca, ciężar nóg. To czuję, gdy myślę o pracy abstrakcyjnej. To jest instynktowne. Sposób spoglądania na świat, w którym bardziej chodzi o emocje niż o intelektualizowanie.”
Lady Pink
Lady Pink, urodzona w Ekwadorze i wychowana w Nowym Jorku, zaczęła malować wagony metra w 1979 roku, a w wieku 21 lat miała swoją pierwszą wystawę jako samodzielna artystka. Przez wiele lat była jedną z niewielu liczących się artystek-grafficiarek, a przez chwilę, nie wiedząc o tym, była zażartą, młodą feministką. „Bronimy naszych dzieł własnymi pięściami i z szaleńczą odwagą,” powiedziała w Brooklyn Art Musem. „Gdy spotykasz się z mężczyznami, którzy cię lekceważą, musisz dać im nauczkę, bo w przeciwnym razie będą cię źle traktować.”
Maya Hayuk
Hayuk jest artystką pochodzącą z Brooklynu znaną z połączeń ukraińskiego rzemiosła z geometrycznymi i psychodelicznymi wizjami artystki. Gdzieś pomiędzy spłaszczonymi majakami i tradycyjną techniką pikowania, malowidła ścienne Hayuk są równie odurzające co pokrzepiające. „Gdy byłam mała, obie babcie nauczyły mnie takich umiejętności jak: haftowanie, malowanie jajek techniką batik i recytowanie poezji,” artystka wyjaśnia. „Była to prawdopodobnie jedna z pierwszych i najważniejszych inspiracji w moim życiu. Nauczyłam się wtedy nie tylko bardzo pewnej ręki i determinacji, ale również dowiedziałam się o bogactwie znaczeń tych wszystkich geometrycznych symboli.”
Olek
Olek to urodzona w Polsce artystka, będąca nowojorską mistrzynią szydełka, stale przekształcająca nowe przestrzenie, obiekty i ludzi na kanwy swoich szalonych robótek. Łącząc młodzieńczy zapał z popularną symboliką i wiadomościami politycznymi, Olek tworzy szydełkowe dzieła sztuki, które pieszczą zarówno oko, jak i umysł. „Dla mnie ważne jest, aby tworzyć dzieła, które oddziałują na dwóch poziomach: koncepcji i wizualizacji”, powiedziała artystka w rozmowie z Huffington Post. „Przeciętny przechodzień może zobaczyć tylko różowe moro na byku. Ale intelektualnie, znamy historię i znaczenie, jakie kryje się za tą akcją. Ma to związek z wszystkimi moimi interwencjami.”
Lady Aiko
Pani Aiko jest urodzoną w Tokio artystką z Nowego Jorku. W procesie twórczym łączy elementy Pop Art, abstrakcji, graffiti i tradycyjnych japońskich obrazów, zapraszając odbiorcę do wspólnej zabawy. „Myślę, że poprzez swoją pracę reprezentuje kobiecą energię,” wyjaśnia w wywiadzie dla The Telegraph. „Chociaż na początku było to trudne, ale z czasem spodobał mi się fakt, że jestem kobietą w świecie chłopca. Być może muszę wejść jeden stopień wyżej na tej drabinie, ale nadal mogę to zrobić.”
Faith47
Faith47 to południowoafrykańska artystka, której chropowate w formie obrazy wnoszą uduchowienie i naturę do miejskich przestrzeni, przywodząc na myśl książkowe ilustracje w prawdziwym życiu. „Uwielbiam to jak bardzo nietrwałe jest to, co tworzymy”, powiedziała w wywiadzie dla Senses Lost. „Nic nie trwa wiecznie … wiatr i słońce to rozumieją albo bawola skóra… To mgnienie oka, ktoś może to zobaczyć, a potem już tego nie ma. Ale ktoś zdołał to zobaczyć.”
Shamsia Hassani
Hassani jest jedną z pierwszych artystek graffiti, pracujących w Afganistanie, która w swoich pracach łączy drażliwe tematy kulturowe takie jak burki ze sztuką graffiti. „Wierzę, że jest wielu, którzy starają się zapomnieć o tragedii, której kobiety w Afganistanie muszą stawić czoła”, wyjaśniła w wywiadzie dla Street Art Bio. „Dlatego używam swoich obrazów jako swego rodzaju przypomnienia. Chcę naświetlić tę sprawę w społeczeństwie, poprzez umieszczanie wszędzie wizerunków kobiet ubranych w burki. Na moich obrazach przedstawiam je jako większe niż są w rzeczywistości i w nowoczesnej formie, w stanie szczęścia, ruchu, silniejsze niż są. Staram się, aby ludzie patrzyli na nie w inny sposób.”
Alice Mizrahi
Mizrahi jest artystką pochodzącą z Nowego Jorku, która tworzy wywołujące emocje i inspirujące obrazy kobiet i dziewcząt jako „świętych archetypów.” Wraz z Toofly założyła również Younite, forum dla ulicznych artystek. „Dla mnie nie ma podziału” powiedziała w rozmowie z Street Art NYC, przy omawianiu jej prac na ulicach oraz tych w galerii. „Moja praca to moja praca, czy to na ścianie czy na płótnie lub też w drewnie lub w formie rzeźby. Chciałabym wyrazić siebie, bawić się i odkrywać. Nie lubię etykietek.”
BONUS: Swoon
Tłumaczenie: Magdalena Ziemska
Korekta: Szpro